ghid coaching pentru coach – cum se face coaching cu rezultate?

Cum se face Coaching  cu rezultate?

Mic îndrumar

De curând am încheiat un coaching cu rezultate remarcabile. Nu este imposibil și nici extrem de greu să oferi sesiuni de coaching. Mulţi dintre manageri nu au resurse alocate pentru activităţi de coaching, astfel că mi-am propus să vă ofer un scurt îndrumar. De foarte multe ori sunteţi puşi în situaţia de a îndruma, instrui și dezvolta oamenii din subordine.

Coaching nu înseamnă instruire, coachingul înseamnă dezvoltarea celor din jur, plecând de la potenţialul lor. Coaching nu înseamnă sfaturi, înseamnă sprijin şi ghidare în rezolvarea unei probleme sau în atingerea unui obiectiv.[sharrre]Coaching[/sharrre]

Coachingul presupune o serie de întrebări, care vor ajuta pe cel care primeşte să aibă performanţă. Aşadar un plan ar putea fi de felul următor:

PASUL 1 –  Stabilirea întâlnirii şi a obiectivelor

Dacă vrei să experimentezi poziţia de coacher urmăreşte schiţa de mai jos. Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să clarifici obiectivul întâlnirii. Coachingul nu se face la întâmplare sau în mod mascat. Pentru rezultate autentice este obligatoriu să existe încredere şi deschidere între cel care dă coaching şi cel care primeşte. Tehnica întrebărilor în coaching este esenţială. Important este să înţelegi că trebuie numai să întrebi. Lasă sfaturile, sau întrebările retorice pentru altă dată, în cazul în care doreşti să ai într-adevăr rezultate.

Obiectivul întâlnirii

  1. De ce ai dorit să abordăm această temă?
  2. Ce ai dori să realizezi cel mai mult?
  3. Ce ai vrea să se întâmple în această întâlnire, ca rezultate?
  4. Mai exact, cum vezi tu lucrurile astfel încât timpul acordat acestei întâlniri să simţi că l-am folosit aşa cum trebuie?
  5. Dacă aş avea o baghetă magică în această întâlnire şi ți-aș putea îndeplini o dorinţă care ar fi aceasta?
  6. Ce schimbări ai vrea să aibă loc?
  7. Ce ai dori să se întâmple în prezent şi nu se întâmplă?
  8. Ce rezultat ai dori să aibă această întâlnire?
  9. Ţi se pare realist ce ți-ai propus?
  10. Putem face acest lucru astăzi?
  11. Este important acest lucru pentru tine?

Observaţi că sunt întrebări de clarificare, de stabilirea obiectivelor şi de stabilirea aşteptărilor. După ce sunt clare răspunsurile la acest set de întrebări puteţi trece mai departe.

PASUL 2 – Evaluare şi ancorare în realitate

După ce am clarificat unde dorim să ajungem, într-o structură logică urmează să stabiliţi exact starea de fapt. Este important să existe sinceritate. Practic încercăm să aflăm cum vede el starea de fapt. În acest fel stabilim punctul de pornire!

Întrebări privind starea de fapt!

  1. Ce se întâmplă în acest moment?
  2. Când se întâmplă mai cu seamă?
  3. Cât de des?
  4. Cât de mult te deranjează? Te bucură?
  5. Asupra căror lucruri sau persoane se răsfrânge acest lucru?
  6. Cum percep cei din jur situaţia?
  7. Cum percepi tu această stare de fapt?
  8. Ce ai încercat până acum?

În acest pas 2 am stabilit punctul de pornire şi am adunat suficiente date despre cum vede situaţia. Acum urmează partea ceva mai dificilă, în care încercăm punctual să vedem exact ce schimbări îşi doreşte şi cum îşi imaginează că s-ar putea întâmpla acest lucru.

PASUL 3 – Cum ar fi dacă totul ar fi posibil?

Antrenamentul metal este esenţial. În această etapă îl ajutăm să-şi stabilească precis obiectivul. Trebuie să-l ajuţi să vizualizeze, eventual poţi să-l rogi să-şi închidă şi ochii. Observăm că întrebările puse nu conţin răspunsuri. Asupra acestui pas trei poţi să stăruieşti câteva minute bune. Efectul maxim este atunci când el vede situaţia în cel mai mic detaliu: imagini clare, sunete, voci, etc.

Imaginează-ţi

  1. Descrie-mi o situaţie ideală.
  2. Mai povesteşte-mi în detaliu
  3. Mental se pare că poţi
  4. Crezi că poţi şi practic?

PASUL 4 – Cum procedăm

Acesta este pasul în care îl inviţi să gândească în termeni de soluţii şi opţiuni. În etapele anterioare, a fost stabilit că este nevoie, am clarificat starea de fapt şi rezultatul final. Practic acum ar trebui întocmit un plan de bătaie. Se pun întrebări legate de opţiuni cum ar fi:

Opţiuni

  1. Ce am putea face pentru a schimba situaţia
  2. Ce alternative sunt?
  3. Ce opţiuni agreezi mai mult?
  4. Care crezi că ar fi capcanele?
  5. Care crezi că ar fi beneficiile?

PASUL 5 – RESURSE NECESARE

Odată ce am stabilit planul, evaluăm resurse disponibile şi resurse de care ar mai fi nevoie. Se pot identifica resurse interne de care e nevoie sau resurse externe. Se pot descrie etapele şi aşa mai departe.  Se identifică totodată şi eventuale bariere şi căi de contracarare.

Nevoi:

  1. Care ar fi paşii?
  2. Putem începe acum?
  3. Ai o anumită nevoie specială pentru a duce la îndeplinire acest lucru?
  4. Care sunt barierele?
  5. Cum le-am putea înlătura?

Ce v-am prezentat mai sus are valoare de ghid. Întrebările sunt pur orientative, pentru a vă face o idee asupra procesului.  Puteţi adăuga întrebări în funcţie de mersul discuţiei. Singurul lucru pe care nu trebuie să-l faceţi este să nu-i sugeraţi. În procesul de coaching doar antrenăm şi scoatem la lumină abilităţi. În cadrul coachingului efectul este mai puternic decât în cazul unui training, dintr-un motiv simplu: se pune accent numai pe el şi pe resursele sale interne, astfel că se  pot rezolva probleme complexe cum ar fi:

–          creşterea încrederii în sine

–          creşterea autorităţii în faţa echipei

–          focalizare pe rezultate şi găsirea de soluţii

–          un time management mai bun

–          creşterea entuziasmului

–          etc.

Vă urez mult succes în această activitate şi sper ca acest îndrumar să vă fie de folos. Aş fi bucuros să aflu dacă a funcţionat şi îmi puteţi trimite un scurt feedback pe [email protected] sau pe blogul personal www.marian-rujoiu.ro Sunt mai multe metode de coaching precum şi metode diferite de abordare a procesului. Metoda de mai sus foloseşte instrumente ale programării neurolingvistice (NLP). Eu îndrăznesc să afirm că metoda este una uşor de pus în practică şi poate avea rezultate imediate. Afirm acest lucru mai ales din prisma propriei experienţe. Încercaţi-o cu un prieten, cu un angajat sau un coleg. Reţineţi că este nevoie de acordul lui pentru a genera rezultate.

Mult succes!

Scris de Marian Rujoiu

Linkuri utile Coaching:

5/5 - (1 vote)

11 thoughts on “ghid coaching pentru coach – cum se face coaching cu rezultate?”

  1. Pingback: ce este coachingul? ~ Marian Rujoiu

  2. Pingback: NLP - Programare Neurolingvistica pe intelesul tuturor

  3. Pingback: ce este coachingul? Marian Rujoiu

  4. Nu, niciodata nu voi fi de acord cu aceasta „romgleza”, niciodata nu voi zice „coacher” (de fapt termenul corect este „coach”) sau „trainer”, cand pot zice pur si simplu antrenor, respectiv instructor. Eu stiu ca necunoasterea la perfectie a limbilor engleza si romana ii face pe multi sa evite traducerea termenilor din publicatiile care apar in limba engleza si inteleg astfel de ce putem citi peste tot penibilitati de genul „aplica acum!”, „o noua locatie” etc. pe care cei tineri si foarte „determinati” ni le impun din ce in ce mai des. Pana si banalul portar de fotbal (football, cu varianta futbol, ca romana e o limba fonetica) a devenit „goalkeeper”, dar asta deoarece „romgleza” e la moda. Nu esti contemporan daca nu-ti impanezi vorbirea cu englezisme ca: trend, board (pronuntat „bord”, cuvant cu alta semnificatie in limba romana), target, rating etc.,etc., desi absolut toate au un echivalent perfect acceptabil in limba noastra. Si atunci, de ce? Am intalnit chiar, in cazul unui film transmis de un post TV, traducerea prin „nursa” a cuvantului „nurse”, ceea ce spune multe despre baietii care lucreaza la firmele de specialitate si care ar trebui sa fie cat de cat calificati. Nu mai spun ca, iata, a fost infiintata compania cu un nume atat de frumos, „Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor”, pe scurt PAID, dar atentie ce frumos suna „Pulul de Asigurare Impotriva Dezastrelor”! Doar cei din India, fosta colonie britanica, mai au limbajul impestritat in halul asta cu expresii englezesti, dar noi n-am avut asemenea antecedente, asa ca nu se justifica. Si atunci stau si ma intreb, cine ne asigura totusi impotriva dezastrului din limba romana?

  5. @ iulian

    ai fost foarte apreciativ. M-ai facut sa rosesc 🙂

    @ florin
    ne asemanam din acest punct de vedere. Si eu intru pe blogul tau si apreciez acest lucru, anume continutul.

    @ irina
    sa le folosesti cu incredere

    @ marius
    multumesc frumos pentru comentariu. Am incercat cumva pe parcurs sa lamuresc barierele, mai exact dupa ce am stabilit unde vrem sa ajungem. In pasul 4, punctul 4 si in pasul 5 punctul 4, tocmai la ceea ce l-ar impiedica ma refer. Oricum o sa ma gandesc daca ar merge intrebarea si la inceput.

    @ peter
    🙂 putem incerca, astept un semn!

  6. Eu incerc transformarea business modelului actual al lui Linguaprof. Planul strategic:Dezvoltarea unei retele de profesori privati/meditatori in toata tara. Sunt cateva avantaje, oportunitati, dar si amenintari. Am nevoie de sfaturi. de pareri,de o analiza de expert, de o viziune de „coach”. M-ai putea ajuta cu o sedinta de coaching? Cum sa procedam?

  7. Foarte bine conceput articolul. Eu mai adaug la intrebarile despre obiectivul intalnirii si „Ce anume te impiedica sa mergi mai departe?” Iti da o clarificare a blocajelor clientului. Probabil ca folosesti si tu dar in alta forma intrebarea. Iar intrebarea cu bagheta magica o folosesc in extenso pentru ca scurt-circuiteaza blocajele mentale foarte usor, ne aduce in copilarie un pic – cand totul era firesc de posibil:)
    Pe curand.

  8. Felicitari Marian!
    pentru articol si pentru siteul devenit un veritabil Open Source! sunt foarte putini cei ce inteleg ca banutul nu inseamna totul. transformarea presupune cunoastere si tu oferi asta gratis, lucru rar ce merita pretuit de fiecare cititor al tau.

  9. Ca de fiecare data, articolele scrise de Dumneavoastra ma fac sa ma inclin..trebuie sa recunosc ca sunt un cititor fidel pe acest blog..si de fiecare data ma surprindeti placut..felicitari pentru text si multumiri pentru continut

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top

Pe ce adresă de email vrei să primești ebook-urile gratuite?

Vezi informații confidentialitate prin click aici!

Vezi termeni și Condiții utilizare website Life University I Marian Rujoiu prin click aici!

Te poți dezabona oricând

Privacy Policy: Promitem că adresa ta de email este în siguranță!